21 Ocak 2020 Salı

ABS Nedir

ABS Hakkında Tüm Merak Ettiklerinizi Tek Sayfada Topladık

ABS Nedir ?

ABS ya da ABS fren sistemi olarak da bilinen mekanizmadır. 
ABS'nin açılımıAnti-lock Braking System’dir. 

Anlayacağımız şekilde tanımı: Kilitlenme Karşıtı Frenleme Sistemidir. 






Aşırı yük altında ya da aşırı hızlıyken fren sistemi tekerleklerde istenen etkiyi vermeyebilir. Özellikle de tekerleklerin kilitlenmesine neden olabilir. Bu da çok tehlikeli durumlara yol açabilir. ABS sistemişte böyle durumlarda devreye girmek üzere geliştirilmiş bir sistemdir.

ABS Sistemi Nasıl Çalışır ?

Seyir esnasında fren pedalına eni ve sert olarak basıldığında, ABS otomatik olarak devreye girmektedir. ABS, güvenli bir sürüş sağlamak amaçlı geliştirilmiştir. ABS ile tekerleklere uygulanan fren basınçları ayarlanır ve tekerleklerin kilitlenmesinin önüne geçilir. Bu şekilde sürücü, yol kontrolünü kaybetmemiş olur. 
Tüm bu bilgileri özetlemek gerekirse; ABS, otomobilin 4 tekerleğinin fren basınçlarını birbirlerinden bağımsız olarak düzenlemektedir. Bu sistemle frenler, saniyenin 1/18’i kadar kısa tutulmuş olunur. Böylece darbeli olarak frenleme imkanı yaratılır, sonuç olarak sürücüler yön kabiliyetlerini kaybetmezler.

ABS Sisteminin Parçaları Nelerdir?


  • Kontrol Ünitesi Olan Hidrolik Ünite
  • Tekerlek Hız Sensörü








ABS Fren Mesafesini Kısaltırmı ?

ABS’nin temel amacının, fren mesafesini kısaltmak olduğu düşünülmektedir. Ancak bu bilgi tam olarak doğru değildir. Çünkü ABS’nin asıl amacı, ani ve sert frenlemelerde sürücünün direksiyon hakimiyetini kaybetmemesini sağlamaktır. Otomobilin fren mesafesi de elbette kısalmaktadır ancak asıl amaç bu değildir. 2. amaç fren mesafesinin kısaltılmasıdır. ABS, panikleme durumlarında kullanılan ani ve sert frenleme durumlarında, aracın tekerleklerinin kilitlenmesini önler ve sürücünün manevra kabiliyetini ona bırakır. 

ABS ve Normal Fren Farkı Nedir ?

ABS’li araçlarda dinamik sürtünmeden faydalanılarak; ABS’si olmayan araca kıyasla daha kısa mesafede durma imkanı sağlanır.

ABS'nin Devreye Girdiğini Nasıl Anlarız ?


Fren pedalına sertçe basıp aniden aracı durdurmaya çalıştığınızda ayağınızda hafif bir titreşimle birlikte bir "kütürtü - tıkırtı" sesi duyarsınız. Bu, ABS'nin devreye girdiği anlamına gelir. Bu sesi duyduğunuzda, lastiklerin kaymasını engellemek için frenleme kuvveti ayarlanıyordur.



Abs Arızası Nasıl Anlaşılır ?

Abs sistemi arızalandığında, sürücü gösterge panelinde ABS arıza lambası yanacaktır.

ABS arıza lambası


Kontak açıldığında, ABS lambasının çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için abs lambası yanacaktır, fakat birkaç saniye sonra sönmesi gerekir. ABS ikaz lambası devamlı yanıyor ve sönmüyor, ya da yolda giderken yanıyorsa, ABS sisteminde arıza var demektir, bu durumda ABS devreye girmez fakat ABS arıza ışığı yansa bile, frenler çalışmaya devam edecektir. Sadece ABS devreye girdiğinde duyduğunuz-hissettiğiniz ses ve titreşimi duyamazsınız.

ABS Saniyede Kaç Kere Vurur ?


ABS frenleri saniyede 18 defa kadar pompalayarak, sürücülere belirli ölçüde yönlendirme yeteneği kazandırmaktadır

Dört tekerlek ve iki arka tekerlek ABS'lerin farkı dört-tekerlek ABS, acil durma koşullarında taşıt kararlılık ve geliştirilmiş manevra yeteneğini sürdürmek için tasarlanmıştır

Abs Arızası Nasıl Giderilir ?

ABS arızasının sebebini öğrenmek için aracı mutlaka teknik serviste diyagnostik cihazına bağlayıp hata hafızasını kontrol ettiriniz.
ABS arızasının sebepleri genelde kablo ve soket bağlantılarındaki gevşeklik, kopukluk veya kısa devrelerden kaynaklanır. ABS arızasında mutlaka elektrik bağlantılarına bakılmalı, voltaj ve direnç kontrolü yapılmalıdır.
Bunun dışında ABS arızasının en genel sebebi ABS modülünün arızalanmış olmasıdır. ABS modülü tamir edilemez, eğer arızalıysa komple yenisiyle değiştiriniz.

ABS Olan Araçlarda Yapılması ve Yapılmaması Gerekenler Nelerdir ?

ABS fren sistemine sahip araçlarda dikkat edilmesi gereken noktalar aşağıdaki gibidir;
  • ABS fren sistemi çalışmaya başladığı zaman bunu hisseden sürücünün, ayağını fren pedalının üzerinde tutmaya devam etmesi gerekmektedir.
  • Aracın yönlendirilmesi esnasında, ABS fren sisteminin uygun olarak çalışmaya devam edebilmesi için fren pedalına uygulanan basıncın ve sertliğin korunması gerekmektedir.
  • Fren pedalında oluşan salınımların devamı esnasında, fren pompalamaktan kaçınılmalıdır.
  • ABS fren sisteminin her ne kadar kilitlenme yaşaması zor olsa da sürücü, eğer otomobilin tekerleklerinde kilitlenme olduğunu hissederse; aracın sağlıklı olarak yönlendirilebilmesi açısından fren pedalını bir miktar bırakması gerekmektedir. Bu miktar ayarı, ön tekerleklerin dönmeye başlamasına yetecek kadardır.

Esp Nedir Nasıl Çalışır  yazımıza göz atın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder